ul. A. Mickiewicza 40, 28-200 Staszów

tel/fax: 158645460

ePUAP: /PSP3Staszow/SkrytkaESP

psp3staszow@op.pl

Jasień lekcja w zagrodzie edukacyjnej

Dn. 22.09. br. dzięki inicjatywie ŚODR, PZD Staszów Pani Elżbieta i Pan Bogdan Chara właściciele gospodarstwa edukacyjnego EKORAB w Jasieniu, gm. Staszów gościli u siebie dzieci kl. III ze Szkoły Podst. nr 3 w Staszowie wraz z wychowawcą klasy Panią Dorotą Cuber.

To właśnie dzięki nowoczesnemu podejściu do edukacji -gospodarstwo rolne staje się atrakcyjnym miejscem do prowadzenia zajęć dydaktycznych, które łączą teorię z praktyką w zakresie wielu przedmiotów. Bezpośredni kontakt z bogatym otoczeniem rolniczo-przyrodniczym oraz kulturowo-społecznym w zagrodzie wiejskiej z całą pewnością przyczynia się do holistycznego rozwoju dziecka . W myśl zasady, że : „nauka jest najbardziej efektywna wówczas, kiedy sprawia radość” warto zabierać dzieci w takie miejsca, gdzie zaznają swobodnej wiejskiej przestrzeni jak i obecność zwierząt, czy też poznają mnogość zapachów, smaków i dźwięków , które dostarczą im wiele bodźców poznawczych i emocjonalnych.

Pan Bogdan Chara w bardzo ciekawy sposób przeprowadził dzieci przez „cztery pory roku” po gospodarstwie. Barwnie opowiadał o wszelkich czynnościach wykonywanych w gospodarstwie w każdej porze roku. Pan Bogdan zademonstrował zaorane pole, a także łąkę na której pasły się trzy krowy gospodarza. Zaprezentował niemalże wszystkie maszyny rolnicze dokładnie opisując ich zastosowanie. Dzieci z dużym zaciekawieniem chłonęły, każde słowo gospodarza. Olbrzymie traktory, czy kombajny budziły w nich skojarzenia z bajkowymi robotami… Kiedy Pan Bogdan zaprezentował czynność koszenia kosą „ bez prądu”- były bardzo zdziwione. Dzieci miały również za zadanie wskazać i podać nazwy warzyw tych znanych i tych mniej znanych. Poradziły sobie znakomicie z tym zadaniem. Kolejnym elementem „ wędrówki przez cztery pory roku” było rozpoznawanie zbóż i przerabianie ziaren na mąkę. Pan Bogdan zgromadził pokaźną kolekcję wszelkich maszyn i urządzeń służących przeróbce ziarna na mąkę, kaszę , czy olej. Dzieci mogły dotykać ziarno, mąkę. Sprawdzać wilgotnościomierzem ich parametry. Zadawały przy tym mnóstwo pytań.

Największą przyjemność sprawił dzieciom wypiek bułeczek ze wcześniej uzyskanej mąki. Każde z nich samodzielnie, pod czujnym okiem gospodyni Pani Eli wykonało po kilka bułeczek, przyozdabiając je różnymi ziarnami. W czasie, gdy bułeczki piekły się w piecu- dzieci miały jeszcze jedno zadanie do wykonania. Otrzymały po słoiczku, do których Pani Ela przelała świeżutką wiejską śmietanę. Zadaniem dzieci było ubicie śmietany na masło. Z wypiekami na twarzy potrząsali słoiczkami na 1000 sposobów …i wreszcie śmietana w słoiczkach zaczęła zmieniać swą konsystencję i barwę na żółtą. Przecierały oczy ze zdziwienia. Niczym za dotknięciem magicznej różdżki wszystkim dzieciom udało się to zadanie wykonać.

Na koniec dzieci zapakowały pachnące bułeczki i śmietanę do swoich plecaków i z uśmiechem na ustach podziękowali gospodarzą za gościnę.

To jednak jeszcze nie koniec naszej wycieczki. Na trasie znalazło się również gospodarstwo agroturystyczne Calix z Jasienia. To jedyne gospodarstwo w powiecie staszowskim, w którym hodowane są alpaki. Niemal wszystko na to wskazuje, że już wkrótce gospodarstwo to stanie się gospodarstwem edukacyjnym.

Pani Ewa Kajda przywitała dzieci bardzo serdecznie i rozdała dzieciom pokrojone marchewki- nie lada przysmak dla alpak. Dzieci zaskarbiły sobie ich sympatię tą przekąską. Pani Ewa opowiedziała dzieciom o zasadach zachowania się wśród zwierząt, o ich zwyczajach i przytoczyła wiele ciekawostek dotyczących alpak. Dzieci były zachwycone.

Zajęcia edukacyjne prowadzone w gospodarstwach rolnych przynoszą wiele wymiernych korzyści zarówno dla rolnictwa jak i dla szkolnictwa. Poprzez takie spotkanie z przyszłymi konsumentami sektor rolny zyskuje wzrost zrozumienia dla ciężkiej pracy rolników a także potrzeb gospodarki wiejskiej. To również doskonała forma promocji produktów z gospodarstwa. Jest to także w pewnym sensie jakaś odmiana i wzbogacenie codziennego życia rolnika. Osoby prowadzące gospodarstwa edukacyjne czerpią ogromną radość z pracy z dziećmi i nauczycielami i uzyskują w ten sposób dodatkowy dochód. Szkolnictwo natomiast zyskuje urozmaicenie i wzbogacenie procesu kształcenia. Ćwiczenia praktyczne z różnych przedmiotów przyczyniają się do lepszego rozwoju dziecka . Natomiast otwarcie się szkoły na takie alternatywne miejsca edukacji ubogaca program nauczenia i przyczyniają się do lepszego poznania wiejskiej kultury.


22-02-2018, G K
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.