Znajdź właściwe rozwiązanie
PROGRAM PROFILAKTYKI PALENIA TYTONIU DLA UCZNIÓW
KLAS STARSZYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
I. Realizacja programu w szkole:
W roku szkolnym 2015/2016 program realizowany będzie w klasach IV w ramach zajęć z pedagogiem szkolnym.
II. Celem głównym programu jest zapobieganie paleniu tytoniu wśród uczniów.
III. Cele szczegółowe:
1. Integracja grupy. Wyróżnienie liderów. Uzasadnienie i wzmocnienie postaw zobowiązujących do nie palenia - warsztat I.
2. Ukazanie funkcjonowania ludzkiego organizmu i jego potrzeb, a przede wszystkim konieczność odpowiedniego odżywiania i czystego powietrza – warsztat II.
3. Przekazanie wiadomości o zachowaniach asertywnych, uczenie się rozpoznawania swych zachowań oraz uświadomienie mechanizmów nacisku grupowego wraz z nauczeniem się sposobów odmowy – warsztat III.
4. Uczenie rozpoznawania odczuć przeżywanych w sytuacjach trudnych, uświadomienie mechanizmów konfliktu, jak również uczenie umiejętności radzenia sobie z problemami – warsztat IV.
5. Uczenie umocnienia poczucia własnej wartości w zbudowaniu pozytywnego myślenia o sobie i kształtowania ważnych umiejętności w kontaktach z ludźmi - warsztat V.
IV. Efektem realizacji programu powinno być:
Przyswojenie wiedzy o tym, że:
-
nikotyna występująca we wszystkich postaciach tytoniu jest narkotykiem,
-
palenie tytoniu pociąga za sobą zarówno przejściowe, jak i długofalowe skutki fizjologiczne, estetyczne i zdrowotne,
-
oddychanie powietrzem zawierającym dym tytoniowy jest niebezpieczne dla zdrowia,
-
zaprzestanie palenia przynosi korzyści natychmiastowe oraz korzyści w przyszłości,
-
wpływ na decyzję o podjęciu palenia mają przekonania osobiste oraz rodzina,
-
rówieśnicy i środki masowego przekazu,
-
większość dzieci, młodzieży i dorosłych nie pali,
-
reklamy papierosów na całym świecie są często ukierunkowane na dzieci i młodzież,
-
dzieci i młodzież mogą skutecznie oprzeć się presji palenia,
-
sprzedaż i palenie papierosów podlega przepisom prawa i normom społecznym.
Kształtowanie postaw:
-
zobowiązujących do niepalenia,
-
dumy z faktu niepalenia,
-
wspierania innych osób w decyzji nie podejmowania palenia,
-
odpowiedzialności za własne zdrowie,
Rozwinięcie umiejętności do:
-
wspierania innych ludzi, by nie podejmowali palenia,
-
przeciwstawiania się paleniu tytoniu,
-
określania korzyści przebywania w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
-
wspierania ludzi palących, którzy pragną zerwać z nałogiem.