Nie pal przy mnie proszę
PROGRAM EDUKACJI ANTYTYTONIOWEJ
DLA UCZNIÓW KLAS I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
„NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ”
1. REALIZACJA PROGRAMU W SZKOLE
W roku szkolnym 2015/2016 program „Nie pal przy mnie proszę” będzie realizowany w klasach II (od grudnia do maja).
Realizatorami będą wychowawcy klas II we współpracy z pielęgniarką szkolną oraz koordynatorem programu.
2. ZAŁOŻENIA OGÓLNE PROGRAMU
Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej.
Program stanowi drugie ogniwo w cyklu programów profilaktyki antytytoniowej adresowanych do dzieci i młodzieży, a inicjowanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną we współpracy z resortem edukacji i realizowanych w szerokim partnerstwie lokalnym.
Podstawowe zajęcia programowe umożliwią przeprowadzenie pięciu zajęć warsztatowych w ciągu roku szkolnego, w tym dwóch dwugodzinnych i trzech jednogodzinnych.
Program proponuje realizację zajęć metodami aktywizującymi dostosowanymi do wieku dzieci.
W programie zawarte zostały uporządkowane treści dotyczące zdrowia (dostosowane do poziomu percepcji dzieci).
Program ma charakter profilaktyczny, ale przede wszystkim ma na celu wykształcenie u dzieci świadomej umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których inne osoby palą przy nich papierosy.
3. CELE SZCZEGÓŁOWE
Uporządkowanie i poszerzenie informacji na temat zdrowia.
Kształtowanie u dzieci postaw odpowiedzialności za własne zdrowie.
Uświadomienie dzieciom, że palenie tytoniu jest szkodliwe dla zdrowia.
Uwrażliwienie dzieci na szkodliwe oddziaływanie dymu papierosowego związane z biernym paleniem.
Wykształcenie u dzieci umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni ludzie przy nich palą.
4. STRUKTURA PROGRAMU
Program składa się z pięciu zajęć warsztatowych o następujących tytułach:
1. CO TO JEST ZDROWIE?
2. OD CZEGO ZALEŻY NASZE ZDROWIE?
3. CO I DLACZEGO SZKODZI ZDROWIU?
4. CO ROBIĆ, GDY MOJE ŻYCIE JEST ZAGROŻONE?
5. NIE PAL PRZY MNIE, PROSZĘ!
5. METODYKA PROGRAMU
W zajęciach warsztatowych stosuje się:
1. Metody aktywizujące, np.:
− burza mózgów,
− „narysuj i napisz” – diagnoza wiedzy,
− ćwiczenia oddechowe,
− wierszyk – postać wiewiórki Wiki,
− krzyżówka,
− układanka o wiewiórce,
− znaczki „Nie pal przy mnie, proszę”,
− wizualizacja,
− drama.
2. Pracę w małych grupach polegającą na współpracy
− dzieci prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę.
3. Nauczyciel odgrywa rolę doradcy i koordynatora wspierającego dzieci, a nie osoby kontrolującej.
4. Czas przeznaczony na realizację zajęć antytytoniowych wynosi łącznie siedem jednostek lekcyjnych.
5. Jeżeli zajęcia warsztatowe nie mogą być zrealizowane w cyklu, autorzy sugerują również wykorzystanie pewnych modułów w ramach tematycznych zintegrowanych zajęć, w zależności od warunków i okoliczności.
6. O AUTORACH PROGRAMU
Nad programem pracował interdyscyplinarny zespół złożony z pedagogów, lekarzy i psychologa z Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie.